Mijn visie

Net als jij werk ik in de zorg. Ik weet dus wat jij op de werkvloer meemaakt, hoe agressief sommige zorgvragers zich af en toe kunnen gedragen en wat zulk gedrag met jou kan doen. Ik sta zelf elke week op de afdeling en heb geregeld met dit soort situaties te maken. Doet het mij dan niks om tijdens mijn werk bedreigd of bespuugd te worden? Ja natuurlijk wel. Maar ik ga altijd uit van de beste bedoelingen van mensen.

Alle mensen willen zich veilig en geliefd voelen, dat zit in onze natuur. Maar sommige mensen zijn kwetsbaar. Angstig. Verdrietig. Boos. Door een aandoening of beperking voelen ze zich niet altijd begrepen en dat lijdt tot frustratie. Als je laat merken dat je deze mensen kunt verstaan, voelen ze zich veiliger en geliefder, waardoor agressie minder voorkomt. Dat gun ik iedereen, want kwetsbaar zijn is zo al ingewikkeld genoeg.

Dat lijkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. We zijn nou eenmaal als sociale wezens gebouwd en gevoelens en gedrag van een ander zijn van invloed op ons gedrag en gevoel. ‘Hoe kan ik bedenken wat ik moet zeggen als ik net ben bedreigd?’ ‘Ik ga toch niet bij iemand zitten die me zojuist in mijn gezicht heeft gespuugd?’ Onherroepelijk worden werkers in de zorg met hun eigen gevoelens geconfronteerd. Om de-escalerend te kunnen werken moet je dus ‘meester’ zijn over je eigen gedrag en je eigen gevoel. Je moet jezelf goed kennen; je bewust zijn van je eigen kwaliteiten én je grenzen. De-escalerend werken is niets anders dan het beïnvloeden van het gedrag van een ander. Met je stem, je handen, je ogen en je aanwezigheid. En je hebt daarbij maar één doel: de ander kalmeren.

Wil je weten hoe je de-escalerend werkt? Neem gerust contact met me op >

De 4 belangrijkste uitgangspunten:

  • Ik ga ervan uit dat iedereen de beste bedoelingen heeft
  • Iedereen heeft recht op een positieve benadering
  • Alle betrokkenen hebben hun eigen verantwoordelijkheid

  • Bij opbouw van spanning zijn veel kansen voor interventie