Je merkt vast wel eens dat een gespannen zorgvrager bij jou ook spanning veroorzaakt. Dat gebeurt niet omdat jij je werk niet goed doet, zo zitten we nu eenmaal in elkaar; mensen beïnvloeden elkaars gevoel en gemoed. Tijdens mijn verbale training leer je dit herkennen en er adequaat op in te spelen. De volgende onderwerpen komen eigenlijk altijd wel aan bod:
Zin om eens samen te kijken wat ik voor je kan doen? Neem gerust contact met me op- Vroegsignaleren – Leer herkennen hoe spanning zich opbouwt bij mensen. Bij je zorgvrager, maar ook bij jezelf. Hoeveel spanning is er nu? Wat heeft iemand op dit moment nodig? Wat kun je doen bij welke hoeveelheid spanning? Moet je iemand laten razen, of is het handiger om meer regie te nemen?
- Gesprekstechnieken – Als je weet hoe je spanning herkent, is het aan jou om daar vervolgens op in te spelen. Maar hoe zorg je ervoor dat iemand rustiger wordt? Wat kun je zeggen? En wat beter niet? We kijken samen welke technieken het best bij jou passen.
- Agressie hanteren – Agressie is een heel normale reactie die overal in de natuur voorkomt. Dat neemt niet weg dat agressie in ons werk heel vervelend is. Het kan er zelfs voor zorgen dat je je werk niet kunt uitvoeren zoals je graag zou willen. Ik kan je leren veerkrachtig om te gaan met agressie. Leer herkennen waar agressief gedrag vandaan komt, welke vormen er zijn en wat je kunt doen om situaties hanteerbaar te maken.
- Teamgericht werken – Je kunt nog zo goed zijn in de-escalerend werken, toch kun jij dat niet alleen. Je hebt je collega’s nodig. Met goede afspraken kom je vaak een heel eind, maar jullie zijn geen robots, dus allemaal hetzelfde doen lukt nooit. We kunnen samen kijken hoe jullie de neuzen dezelfde kant op krijgen.